Workshop Pitch en Presentatie

Je staat op een netwerkborrel of evenement en ziet een medewerker van een bedrijf waar je graag zaken mee wilt doen. Deze medewerker stapt op jou af en stelt jou de volgende vraag: wat doe jij eigenlijk? Het is dan te hopen dat je hem in een zeer korte tijd op een enthousiaste, prikkelende en overtuigende manier kan uitleggen wat het is wat jij doet. Kan je dat niet, dan loop je misschien wel de opdracht mis.

 

 

Een goede pitch is belangrijk om op een onderscheidende manier onder de aandacht te komen bij jouw opdrachtgevers. Maar hoe doe je dat? Daar gaan we in deze workshop mee aan de slag.

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch is een korte presentatie van ongeveer 1 a 2 minuten waarin je vertelt wie je bent, wat je doet en waar je goed in bent. Het heeft een sprankelende en prikkelende opening die de aandacht van je gesprekspartner trekt en daarna ook vasthoudt. Na de opening kan je vertellen wie je bent, welke speciale vaardigheden je hebt, wat belangrijk is voor je en wat jou uniek maakt. Je kunt hierbij ook de aandacht vestigen op zaken die van belang zijn voor je gesprekspartner. En tenslotte eindig je altijd met een vraag of uitnodiging aan je gesprekspartner, een ‘call to action’.

Wat is het nut van een elevator pitch?

Het nut van een elevator pitch is dat je een consistent verhaal over jezelf kan vertellen tegen verschillende personen in een zeer korte tijd. Hierdoor sta je nooit met je mond vol tanden als je toevallig met een opdrachtgever in de lift staat. Als je wilt gaan netwerken kan je eigenlijk niet zonder een elevator pitch. Nieuwe contacten leggen gaat het beste als je in een korte tijd een helder beeld kunt schetsen van hetgeen jij doet. De kans dat mensen je onthouden is zo veel groter dan wanneer jij een onsamenhangend verhaal vertelt waar niemand een touw aan kan vastknopen.

Wat is een goede elevator pitch?

Het is niet voldoende om een samenhangend verhaal te vertellen met een kop en een staart. De manier waarop je je verhaal vertelt is minstens zo belangrijk, en misschien nog wel belangrijker. Het is namelijk met name non-verbale communicatie die verantwoordelijk is voor de eerste indruk van een persoon. In bepaalde situaties is non-verbaal gedrag zelfs voor 93% verantwoordelijk hoe een boodschap overkomt en woorden slechts voor 7%.

Workshop: Hoe presenteer ik mijzelf en mijn bedrijf?

Als je net begonnen bent met een bedrijf kan het best lastig zijn om jouw verhaal krachtig neer te zetten. Maar presenteren kun je leren. In deze workshops gaan we hiermee aan de slag.

Inhoud workshop

  • Belangrijke voorwaarden voor een goede persoonlijke presentatie 
  • Kernboodschap van je onderneming 
  • Opbouw van een pitch 
  • Eigen pitch voorbereiden 
  • Zelf pitchen voor de groep

Resultaat: Eigen elevator-pitch

Datum              

Maandag 11 december 2017
19.00 – 22.00 uur

Locatie

KOEJ
Zuidzijde Haven 39
4611 HC Bergen op Zoom

Partners